Nep online boekrecensies en hoe ze te vermijden

Gedrukte publicaties blijven stoppen met het uitvoeren van boekrecensies en gaan zelfs failliet omdat steeds meer lezers zich tot het internet wenden om hun informatie te krijgen. In het verleden dekten advertenties in gedrukte publicaties de kosten van boekrecensies, maar tegenwoordig moeten auteurs in het algemeen betalen voor publiciteitspakketten om boekrecensies te ontvangen, of een nominaal bedrag betalen om de recensent te vergoeden voor zijn of haar tijd.

Het resultaat is dat mensen geld kunnen verdienen met het schrijven van boekrecensies, en sommige zogenaamde recensenten doen dit zonder de boeken daadwerkelijk te lezen. Waarom zou iemand een nepboekrecensie schrijven? Omdat het vele uren duurt om een boek te lezen, en hoe meer boekrecensies u kunt schrijven, hoe meer geld u kunt verdienen, dus waarom niet gewoon tijd besparen door de boeken niet te lezen en in plaats daarvan gewoon de recensies schrijven en de betalingen innen, zodat u meer geld verdienen. Geloof me; deze situatie gebeurt de hele tijd.

Andere recensenten brengen geen kosten in rekening voor recensies, maar vragen meerdere exemplaren van boeken. Waarom hebben ze meerdere exemplaren nodig als ze die boeken niet lezen? Zodat ze ze online kunnen doorverkopen en meer geld kunnen verdienen terwijl ze neprecensies schrijven.

Maar zullen mensen deze neprecensies niet vangen? Ja, de meeste mensen zouden dat moeten doen, maar niet iedereen. De meeste van deze neprecensenten bestaan uit de zogenaamde recensent die kopieert en parafraseert wat er op de achteromslag staat en vervolgens een bloemrijk voorbehoud toevoegt zoals "Dit boek is een must read voor zijn spannende actie" of "Een leuk en ontroerend liefdesverhaal dat je hebt gewonnen 't wil missen' zodat het lijkt alsof de recensent het boek daadwerkelijk heeft gelezen. Natuurlijk, of het boek nu spannend of leuk is of niet, de recensent heeft geen idee - hij heeft het boek misschien niet eens opengebroken.

Dus hoe kunt u als auteur, die legitieme recensies wil, of als lezer die een goed boek wil lezen, echt vertellen of een recensie legitiem is? Hier zijn vijf eenvoudige richtlijnen voor het spotten van nepboekrecensies:

Negeer beoordelingen geschreven door auteurs, hun vrienden en familie:Ik huiver wanneer ik een vijfsterrenrecensie van de auteur zie; meestal wordt het gedaan onder het mom van de auteur die de lezers meer informatie over het boek wil geven, maar de plaats daarvoor is in de productbeschrijving. Elke auteur die zijn eigen boek vijf sterren geeft, heeft geen idee van de uitgeverswereld en wat ethisch is, of hij is gewoon tactloos. Soms wordt een legitieme recensie geschreven door een collega, zoals 'Ik ken Barbara al vijftien jaar en ik weet dat haar bedrijfsadvies werkt omdat ...' Maar ik heb ook mensen gezien die dingen zeggen als: 'Dit boek is erg leuk omdat het de plaatsen beschrijft waar de auteur en ik vroeger als kinderen rondhingen toen we opgroeiden. " Dat is geweldig, maar het is geen reden waarom iemand die geen vrienden is met de auteur het boek zou moeten lezen.

Wees sceptisch over volledig positieve recensies . Oké, wees niet helemaal sceptisch, maar zoek buiten de opmerkingen over "Beste boek ooit" en "Een prachtig, meeslepend verhaal" naar tekenen dat de positieve beoordeling legitiem is - besprekingen van de personages en plot die duidelijk maken dat het boek was lezen. Er zijn tenslotte goede boeken die positieve recensies verdienen. Wees niet tevreden met "Dit prachtige verhaal", maar zoek naar verklaringen waarom het verhaal geweldig is.

Wees sceptisch over volledig negatieve recensies. Sommige recensenten en klanten hebben bijlen om te slijpen. Ik kan u niet vertellen hoe vaak ik beoordelingen met één ster heb gezien in online boekwinkels omdat 'het boek nooit is aangekomen'. Dat is de fout van het bezorgsysteem van de boekwinkel, niet de fout van de auteur of het boek. Op andere momenten houdt iemand misschien niet van de auteur, dus wil hij het boek dichtslaan, of houdt hij misschien niet van het onderwerp en zegt iets als: "Homoseksualiteit is een zonde en er is een homopaar in dit boek, dus ik gaf het één ster "of" De hoofdpersoon heeft een abortus ondergaan. Dat is verkeerd! Eén ster. " U kunt het zelfs met de recensenten eens zijn over deze kwesties, maar zijn deze beoordelingen echt eerlijk? Houden ze rekening met de plot, karakters, structuur, stijl, originaliteit,

Pas op voor samenvattingen van de plot. Een boekbespreking is geen boekverslag van een basisschool. Ja, er zijn veel lezers die boekrecensies plaatsen die niet weten hoe ze goed moeten schrijven of hoe ze een boekrecensie moeten schrijven, maar er zijn ook neprecensenten die gewoon de tekst van de achteromslag kopiëren die de plot samenvat om te schrijven een recensie. Een goede recensie vermeldt een detail in de plot of citeert zelfs een effectieve passage uit het boek. Het vertelt je ook niet alleen wat er in het boek gebeurt, maar ook hoe de lezer zich voelde (werd bewogen) door wat er gebeurde.

Als een recensie Book podcast op een nep lijkt, kijk dan welke andere boeken de persoon heeft beoordeeld. Zijn alle recensies van de persoon kort en stralend? Het is mogelijk dat deze ene recensie gewoon een slecht geschreven, nep uitziende recensie is, terwijl andere recensies er goed geschreven uitzien en legitiem zijn. Heeft de recensent vandaag meer dan één boekrecensie geplaatst of heeft hij er elke dag meerdere gepost? (Serieus, hoeveel boeken kan een persoon in een week lezen?) En wees niet bang om de recensent te googelen om te zien of je online klachten over hem of haar kunt vinden.
Wat kun je doen aan neprecensies?

Nu je weet hoe je een neprecensie kunt herkennen, en zelfs als er neprecensies bestaan, voel je je misschien een beetje verontwaardigd - ik weet het. Dus wat kunt u doen aan dergelijke beoordelingen? Hier zijn een paar suggesties:

Als u een auteur bent en u krijgt een neprecensie, bel dan de recensent, vooral als u voor een recensie heeft betaald. Maar zelfs als de persoon het boek door zijn eigen beslissing beoordeelt, zonder contact met u te hebben, als de recensie nep is, kunt u de website waar de recensie is geplaatst, verzoeken de recensie te verwijderen. Beslis of de situatie de moeite waard is om in discussie te gaan met de neprecensent. Zal de recensie de geloofwaardigheid van uw boek schaden? Als het negatief is, maar bewijs toont dat het boek niet is gelezen, kan dat wel. U kunt zich ook geroepen voelen om de goede strijd te strijden voor de rest van de auteurs die kunnen lijden als gevolg van het gedrag van de recensent.

Als u een lezer bent , controleer dan om de aankoopverificatie te zien, wat soms een functie is bij verschillende online boekhandels. Als de persoon het boek heeft gekocht, heeft hij of zij het waarschijnlijk gelezen. Houd er echter rekening mee dat recensenten doorgaans gratis exemplaren ontvangen. Om deze situatie te omzeilen, weet ik dat sommige auteurs recensenten hebben verzocht hun boeken bij online boekhandels te kopen en vervolgens de auteur hebben vergoed voor de kosten van het boek, zodat er een aankoopverificatiemelding op de recensie verschijnt.

Als u een auteur of lezer bent , kunt u vaak bij online boekhandels stemmen of de recensie nuttig was of niet, dus ga je gang en klik op die GEEN knop. Deze vorm van stemmen helpt de plaatsing van de recensie bovenaan of onderaan de recensies te bepalen, zodat het min of meer waarschijnlijk is dat anderen deze zullen zien. En vergeet niet om JA te stemmen voor de goed geschreven positieve recensies, of zelfs de goed geschreven legitieme negatieve recensies.
Neprecensies helpen niemand, behalve de neprecensenten die ze schrijven. Zelfs gloeiende neprecensies schaden auteurs en lezers door mensen ertoe aan te zetten boeken te kopen die middelmatig blijken te zijn, wat er pas toe leidt dat lezers zich misleid en gekwetst voelen en eerder hun eigen negatieve recensies zullen schrijven. Vermijd valse recensenten en u zult veel frustratie vermijden.